{ El llegat dels contes de fades }
Aquest projecte patrocinat pel consolat de Colòmbia, i El Servei d'bliblioteques de Catalunya, ha recorregut 21 ciutats entre Espanya i Holanda.
Per veure els quadres i la seva informació, recomanem veure-ho en un computador.
Catàleg d'obres
Blanc Neu
Blanc Neu. (G.Grimm 1812).
L'artista ens mostra un retrat de Blancaneu basat en els elements del ritual, ja que són els que li donen les seves veritables característiques: el vermell, el negre i el blanc. A través d'aquest retrat l'artista mostra el recorregut i condensa en la imatge final la història que es desenvolupa en el conte.
El vermell sang que la delimita està present en els seus llavis, font de desig per a molts i que es veuen reforçats per la poma que, a través de la història, és considerada com una fruita de seducció.
El negre abasta pràcticament la meitat del quadre i està format per diferents tonalitats de color, en aparença impenetrables però que mostren una sortida positiva a través seu (les flors).
El blanc neu està expressat en el rostre, element a partir del qual tot es crea. Aquest color fa referència no solament a un to sinó a un estat del temps, una estació que anirà canviant fins a la primavera, quan finalment la nostra heroïna aconsegueix el seu final feliç.
Bosc
Hansel i Gretel (G. Grimm, 1812).
El títol del quadre fa referència a aquest bosc on els nens queden atrapats, un lloc que, tant en la literatura en general com en el context dels contes en particular, és un símbol per assenyalar una entrada a un altre món, un lloc on els personatges aprenen, per la qual cosa maduren i aconsegueixen la fortalesa suficient per seguir endavant. En aquest cas el quadre ens mostra aquest món al qual s'enfronten Hansel i Gretel, un món format per capes que són cada vegada més profundes fins a donar una imatge que, malgrat ser gairebé abstracta, ens permet explorar els elements del bosc.
Els músics de Bremen
En aquesta ocasió, Jeice no s'ha basat en un text concret sinó en la moralitat del conte, que és principalment que de qualsevol mal moment es poden treure forces i començar de nou si se saben utilitzar les qualitats i “defectes” que cadascú té. Aquesta idea va inspirar l'artista per crear un quadre polifacètic, no centrat en la història d'un sol personatge sinó en varis, els quals acaben compartint la mateixa sort. Així, aquest conte presenta múltiples visions d'una mateixa situació, i una unió inesperada que fa que la història canviï, provocant que un destí que semblava predeterminat es converteixi en alguna cosa naturalment diferent i complexa. Així, la inusual unió dels personatges condueix a un potser inesperat final feliç.
Aquesta visió polièdrica del conte que l'artista vol plasmar en el quadre provoca que la seva proposta sigui una obra que canvia segons el punt de vista des d'on es miri. Encara que a primera vista té un dret, si se li dóna la volta no només el sentit de quadre canvia, sinó també la manera de mirar-lo i de veure’l.
Els músics de Bremen
En aquesta ocasió, Jeice no s'ha basat en un text concret sinó en la moralitat del conte, que és principalment que de qualsevol mal moment es poden treure forces i començar de nou si se saben utilitzar les qualitats i “defectes” que cadascú té. Aquesta idea va inspirar l'artista per crear un quadre polifacètic, no centrat en la història d'un sol personatge sinó en varis, els quals acaben compartint la mateixa sort. Així, aquest conte presenta múltiples visions d'una mateixa situació, i una unió inesperada que fa que la història canviï, provocant que un destí que semblava predeterminat es converteixi en alguna cosa naturalment diferent i complexa. Així, la inusual unió dels personatges condueix a un potser inesperat final feliç.
Aquesta visió polièdrica del conte que l'artista vol plasmar en el quadre provoca que la seva proposta sigui una obra que canvia segons el punt de vista des d'on es miri. Encara que a primera vista té un dret, si se li dóna la volta no només el sentit de quadre canvia, sinó també la manera de mirar-lo i de veure’l.
Castell
La Bella dorment del bosc (G. Grimm, 1812)
L'artista recrea aquest món natural i mític en uns tons tardorencs que suggereixen una mena de nostàlgia per un lloc, el castell, ara fora del nostre abast. La construcció no és clarament visible en el quadre, però la seva forma és insinuada en el seu reflex que podem observar en la part inferior de la imatge.
També existeix una forta referència al temps. L'artista ha utilitzat pintura fotoluminiscent, la qual cosa permet a l'obra tenir dos moments de lectura, un de dia i un de nit. El quadre posseeix vida fins i tot en absència de la llum, la qual cosa ens porta a reflexionar sobre la continuïtat del somni i un cicle que pot durar perfectament cent anys.
Caçador
Cinderella
Encara que la carabassa no està present en la versió dels germans Grimm, l'artista la representa en aquesta obra amb l'objectiu d'aproximar l'espectador a la història, construint un espai exterior el qual serà testimoni (o ja ho va ser) de la transformació d'aquest fruit en un sumptuós mitjà de transport.
Els colors ens conviden a pensar que la història del quadre té lloc en un bosc, considerat com a entrada a mons fantàstics. A través d'aquesta simbologia es convida l'espectador a divagar entre tons i textures, endinsant-se en un paisatge fantàstic, construït a través de l'únic element que fa referència a la història que creiem recordar, encara que els germans Grimm mai van esmentar aquest element dins del conte.
Conte
Blancneu (G.Grimm, 1812).
El mirall compleix una funció molt important en la història de Blancaneus; igual que el bosc en altres contes, el mirall mostra l'entrada a un altre món, deixa veure la veritat sobre totes les coses, no menteix, ensenya el que està succeint a l'altre costat del bosc. És per això que el mirall es converteix en una porta que ens pot traslladar, si volem, a l'altra banda de la història.
Una espiral de petites pistes en forma de paraules que fan referència al conte formen la silueta del mirall, mentre que els tocs de color or són una picada d'ullet al color que acaba identificant la Blancaneu quan sembla morta. Són les lletres d'or les que fan que el príncep la reconegui com a princesa.
Equilibri
De Gavarrera. Castell de La bella dorment del bosc (G. Grimm, 1812).
Aquest quadre mostra un castell sumit en el temps, però que així i tot pot ser contemplat amb claredat. L'artista es basa en el moment en el qual el príncep arriba a la fortalesa i que, per atzar, és precisament el dia en què es compleixen els 100 anys de somni imposats a la princesa i a tota la seva cort. Aquesta efemèride facilita l'entrada del príncep al castell i dels espectadors al quadre.
Així doncs, l'artista convida l'espectador a descobrir el castell de la mà del príncep, explotant aquesta curiositat de saber no només què es té al davant, sinó també què hi ha més enllà. És per això que el quadre té la facultat de poder ser mirat des de dos angles, facilitant un joc visual que permet redescobrir allò que suposadament ja hem vist.
La presència del personatge (que representa el príncep) i el recorregut visual que en fa l'espectador és el que ens dóna aquests dos angles, però generant al mateix temps un punt d'equilibri en el desenvolupament de la història que ens explica el quadre.
Equilibrio II
De Gavarrera. Castell de La bella dorment del bosc (G. Grimm, 1812).
Hi havia una vegada
A la dreta de la imatge hi ha una ferida, que es representa cosida a costurots, amb la qual l'artista mostra una entrada o fissura que obre les possibilitats de la nova història; la imatge deixa pas al text i aquest, al seu torn, la construeix.
Aquesta obra deixa veure l'essència del que serà la sèrie basada en els germans Grimm: els quadres es construeixen per i a través de les paraules escrites, el text permet que la imatge comenci a explicar la seva pròpia versió de la història, deixant que l'espectador s'identifiqui amb el personatge.
Exhalació
Hansel II
Hansel i Gretel (G. Grimm, 1812).
Si es pogués traçar una línia en el rostre de Hansel, es veuria que el personatge es debat entre dos estats, ja que, encara que en el conte és un personatge fort i guia la seva germana a través del bosc, en part es va tornant gris en adonar-se de la seva delicada situació, encara que sense perdre mai la confiança en l'afecte del seu pare. És precisament la unió d'aquestes dues vessants el que dota Hansel d'humanitat i l’allunya de la imatge d'heroi que es mostra al principi de la història. Així, al final ens adonem que és Gretel, la seva germana, la que aconsegueix portar el conte a l'esperat final feliç.
Harmony (Gretel)
Basat en Gretel. Hansel i Gretel (G. Grimm, 1812)
Llop
El llop i els set cabrits (G. Grimm, 1812).
El quadre no és una representació del llop del conte, sinó que n’agafa algunes característiques que prenen forma en una imatge diferent, totalment nova, però que guarda certs elements que ajuden a crear connexions amb el conte original. Aquests elements són, per exemple, la casa que es pot veure al fons. Però, si mirem bé, descobrim trets que ens mostren el significat real del quadre, com la diferència de vestuari (la part clara és la disfressa del llop fent-se passar per qui no és per exercir l'engany) o la taca a l’ull que sobresurt en la foscor, que recorda el maquillatge dels pallassos.
Poma
Blancneu (G. Grimm, 1812).
Encara que en aquesta imatge la poma ocupa un lloc destacat, de nou és evident l'ús de les paraules com a element pictòric i com a contingut en l'obra de Jeice. L'artista transforma aquest llenç en un mur en el qual han quedat gravats fragments del conte, i les seves marques sobre la superfície són una analogia de les experiències de les quals la Blancaneu haurà d'aprendre per aconseguir la seva maduresa.
Molles de pa
Hansel i Gretel (G.Grimm 1812).
Aquesta història en particular podria estar basada en fets reals, ja que, efectivament, en l'època en què va ser escrit el conte s'abandonava a membres de la família perquè el menjar fos suficient per als altres. Així doncs, Hansel i Gretel es converteixen en protagonistes d'una història real.
Aquest quadre mostra una finestra tancada a través de la qual es dóna a l'espectador la possibilitat de veure la realitat. Així, en aquest costat del quadre tenim una part de la història, però si ens atrevim a obrir-la, com quan obrim una finestra tancada enfront nostre, veurem la realitat de l'altre costat. Així doncs, darrere dels cristalls hi ha l'altra veritat; en aquest cas, una cruel veritat.
A la finestra només es veu un paisatge una mica caòtic i indesxifrable, en el qual cauen uns petits flocs que fan referència a les molles de pa, però darrera seu s'amaga l'altra part de la història. Queda en mans de l'espectador si vol veure-la o no.
Obituari d'una princesa oblidada
Gavarrera. La bella dorment del bosc (G. Grimm, 1812)
En el quadre es mostra un paratge recòndit i oblidat; les aigües profundes i fosques del que sembla ser un estany ens conviden a un estat d'immersió, de silenci. El món exterior o real, suggerit per la franja horitzontal que veiem a la part superior, es veu consumit per la presència protagonista de la profunditat d'aquest cos d'aigua que fa al·lusió a un estat d’inconsciència, a un món desconegut i fora de l'abast de la nostra visió. Encara que la Preciosa Rosa, la protagonista, no mor, l'oblit actua com una força que encapsula el seu món i ho converteix en un no-lloc, en un espai susceptible de ser oblidat.
L'aigua és utilitzada en aquest llenç pel seu valor simbòlic: comunament, representa el camí cap a un altre món, algunes vegades màgic o espiritual, o al món dels morts. Per reforçar aquesta idea, la flor representada en el quadre és la flor de “cempasúchil” (o flor de quatre-cents pètals), utilitzada comunament en els rituals de la celebració del dia dels morts a Mèxic. El seu color representa la llum com els rajos del Sol i, en disposar les flors en forma de camí, s'indica a les ànimes la ruta que han de seguir per arribar a casa.
Vella
Hansel i Gretel (G. Grimm, 1812).
00:00 Ocell daurat (Spetial bird).
L’ocell d’or (G.Grimm 1812).
El quadre mostra un ocell difícil d'aconseguir. El trobar-lo suposa obrir la mirada a un món diferent, en el qual es pot intuir un bosc d'aigua i diferents camins. Un detall però que crida l'atenció és el quadre blau petit en una de les cantonades, que fa al·lusió a un escut de la reialesa de l'època i que ens recorda la presència de reis i princeses dins de la història.
Una peculiaritat d'aquest quadre és que es pot canviar d'orientació; tal com ho veiem és complicat veure l'ocell en tota la seva esplendor, però si ho anem recorrent i girant veurem clarament la figura de l'animal. L'ocell està intentant agafar una flor, insinuada sobre la silueta d'una poma que es perd en els elements de la història (en aquest cas en el quadre).
Princep I
Blancneu (G. Grimm, 1812).
El cor recorda la imatge d'un naip, fent referència a l'atzar, element crucial perquè el príncep conegui a Blancaneu.
Princep II
Blancneu (G. Grimm, 1812).
El cor recorda la imatge d'un naip, fent referència a l'atzar, element crucial perquè el príncep conegui a Blancaneu.
Princep III
Blancneu (G. Grimm, 1812).
L'artista deixa entreveure aquest moment de revelació en el qual una llum pura i blanca com la neu banya l'entorn, revelant textures i paraules que no són completament llegibles a simple vista. Aquí de nou ens trobem amb una forta presència de l'ús de les paraules com a element pictòric i també com a part del contingut de la mateixa imatge.
El detall de l'abric del príncep, una forma de cor a la part inferior esquerra del quadre, fa al·lusió a una altra versió existent del mateix príncep del conte de Blancaneu que forma part del projecte de l'artista sobre els germans Grimm; el cor recorda la imatge d'un naip, fent referència a l'atzar, element crucial perquè el príncep conegui a Blancaneu.
El rostre del príncep es divideix en dos, una part més múrria que sembla interessar-se per les lletres d'or, i una altra més innocent enfront de la seva lectura. La part il·luminada aclareix els nostres dubtes respecte a les intencions del príncep, tot mostrant la dualitat que es pot donar davant la situació en la qual es troba el personatge en l'instant de llegir la inscripció. Aquests moments semblen passar desapercebuts en la història i, no obstant això, els autors hi fan referència perquè, inconscientment, són aquestes petites decisions i detalls els que en determinen el final.
Vermella
Caputxeta vermella (G. Grimm, 1812).
La simbologia d'aquest color és àmpliament coneguda, i és la que ha pres Jeice per a la realització d'aquest quadre. El foc i el perill, però també la ira, la violència i, conseqüentment, la guerra. Però, alhora, el vermell també evoca una sèrie de sensacions aparentment contràries a les citades, com la passió o l'amor. Així, aquest color simbolitza les dues cares de la mateixa moneda: tant Cupido com el dimoni poden ser identificats a través del vermell.
Prenent aquest doble significat com a inspiració, l'artista ens mostra un personatge que en realitat és una fusió entre la Caputxeta i el llop, fent-nos veure que en algun moment poden ser la mateixa persona.
De fet, són la malícia i l'astúcia, subjacents en totes les persones, les que fan que la Caputxeta del conte sortegi les proves i n’aprengui per arribar a un bon final.
Lavis vermells
Les paraules en què es basa Jeice són únicament dues, “llavis vermells”, però amb una càrrega simbòlica molt potent. Aquests llavis vermells són una característica del personatge que pot descriure’l no només físicament, sinó que també amaga un significat eròtic, més quan parlem d'una adolescent, que és en el que s'acaba convertint la Blancaneu en aconseguir passar les proves i estar llesta per al següent pas, el matrimoni amb el príncep.
Si seguim amb la simbologia dels colors, podríem dir que la frase del conte “Si tingués un fill tan blanc com la neu, tan vermell com la sang, tan negre com el banús”, dita per la mare de la Blancaneu abans del naixement de la nena, significa que desitja un fill pur com la neu, fort com el foc i igualment misteriós i maliciós com el negre. Aquest fill és la Blancaneu, i Jeice ha volgut treballar en aquest quadre aquest altre costat, astut i eròtic, en mostrar-nos els seus “llavis vermells”. Basant-se en el significat dels elements que la descriuen, com el color o les parts del cos que van ressaltar els autors, l'artista ens mostra un personatge diferent del que estàvem acostumats, un personatge que ens mira des de l'altre costat del mirall.
Reina
Blancneu (G.Grimm. 1812).
Encara que podríem esperar una mica més de cruesa en el seu rostre, les ombres que es mostren a la imatge fan al·lusió a llàgrimes, clar símbol de tristesa. Encara que la Reina sembla un personatge cruel i fort, en el fons amaga una profunda angoixa per no poder ser la més bella i una solitud que només es veu mitigada per la presència d'un mirall en el qual veu el seu propi reflex.
Com és d'esperar, es vesteix amb riques vestidures; no obstant això, heus aquí un tret a ressenyar d’aquesta Reina: en lloc d'una corona porta en el seu cap un barret similar al que usen els arlequins. Aquest element mostra el final que li espera a aquest personatge. Com a càstig per les seves accions contra la Blancaneu, la bruixa és obligada a usar unes sabates de ferro, posades prèviament sobre carbons encesos, i ballar, com els arlequins, fins que li arribi la mort.
Sense títol
Tres gotas
Blancneu (G.Grimm 1812).
En les cultures antigues i els ritus medievals, la sang i la numerologia compleixen una funció molt important, que es veu reflectida en el conte a través del ritual que realitza la mare de Blancaneu al seu principi. En la cerimònia, la mare de la protagonista lliura tres gotes de la seva sang, que cauen sobre la blanca neu, per demanar un desig.
Aquest quadre se centra en el moment en el qual el ritual comença, quan les tres gotes de sang donen pas a un naixement, simbolitzat per la papallona, que completa el quadre i representa el començament de la història.
I wish
Ventafocs (G. Grimm, 1812).
Jeice utilitza en aquest llenç un símbol de la mitologia Cèltica, l'avellaner, el qual representa la saviesa i la creativitat. En aquesta història, aquest element representa l'esperit de la seva difunta mare, qui guiarà i ajudarà la Ventafocs des de l'altre món perquè sigui possible la seva transformació de nena polsosa i bruta en una bella noia ricament abillada, objecte d'admiració de tots a la cort del rei.
La presència de l'arbre, lleument insinuada per alguns verds, és únicament una referència espacial. El que preval en aquesta imatge és un ball de formes, colors i textures que suggereixen el real en diàleg amb l'eteri.
COPYRIGHT 2018 | JEICE HERNANDEZ Totes les imatges exposades en aquesta web estan protegides per drets d'autor, si voleu utilitzar alguna imatge per favor comuniqueu amb l'artista.